{From Ayu with ♥}
Thursday, February 24, 2011
Wednesday, February 23, 2011
Wedding Preparations (Honeymoon) | Part 2
Alhamdulillah kami dh booked ticket honeymoon masa CNY holiday hr tu. Skrg ni pun AA ada wat promo gak kn? Klu ikt kn, Ayu nk tggu Matta Fair je sbb nk book online guna AA x pnah. So kami try and error jela. X tau la sama ada ape yg kami booked tu murah ke mahal. Tp pape pun payment dh receive. Nk x nk redha jela.
Since tickets dh secured, entry terdahulu [here] ada Ayu sebut nk tmn 5rz wat passport kn? Alhamdulillah passport pun dh settle. Ada some cawangan yg bukak hr Ahad. So korg boleh la g hr Ahad bg sesiapa yg susah dpt cuti. Click here to see branches yg bukak on weekend.
Klu korg pg kt web Jabatan Imegresen Malaysia, korg boleh download form utk wat passport. Tp actually that form yg korg download tu x valid. Means korg kena g cawangan imegresen n mintak borang asal yg br. Free je. X yah risau.
Semua cawangan bukak kul 0800 smpi 1300 pada hujung mggu. Kul 0800 kami klua umah and smpi2 kt pejabat imegresen, tgk org ramai dh beratur pnjg. Beratur kt luar tau. Yg kt dlm x ambik kira lg tu.
Ayu dh study sehabis baik dh all the docs yg kena bwk utk wat passport ni. But I guess x cukup bagus kot sbb Ayu x tau plak for first timer nk wat passport, korg kena bwk skali sijil surat beranak (original + photocopy) So blk la umah dok cr surat beranak. Then patah blk g pejabat imegresen.
Clear kn?
Turns out, diaorg x nk tgk pun surat beranak tu. Hampeh! Penat je lari blk umah nk ambik surat beranak tu. Tp x pelah. Klu korg first timer, bwk jela utk ciri2 keselamatan. *hiks*hiks*
Kami x tggu lama sgt pun sbb mmg diaorg akn siapkan passport in 1 hour. Klu korg tgk kt web pun ada dia ckp in 1 hour boleh siap. Tp nk kate exact 1 hour boleh siap tu x la. 1 jam ++ gak. Ok that's all for today.
Tuesday, February 22, 2011
Wedding Preparations (Legal Document) | Part 3
Sub Title : Borang Permohonan Kebenaran Berkahwin (Lelaki)
ps:// Senang paham x all the requirements, steps and all the doc yg Ayu explain? Ayu dh try sehabis baik dh tp x tau la klu ayat yg Ayu gunakan still ntah pape kn? Huhu
{From Ayu with ♥}
I will elaborate more utk lelaki yg beralamat KL atau sudah menetap di KL sekurang-kurangnya 4 months. (Ada yg ckp 3 months. Ada yg Ayu baca 4 months. Sorry Ayu x pasti)
Pg pejabat agama and mintak borang permohonan kebenaran berkahwin atau singkatan dia 'Borang 1'. Or you can always download the form here. (Utk KL saje ok) Bila dh kt pejabat agama tu, diaorg akn tanya alamat lelaki utk pastikan yg korg berada di pejabat agama yg betul. Some cases like me, alamat Ayu kt KL tp Ayu still kena daftar nikah kt Selangor. So, you better check first with pejabat agama k? Lps dpt pastikan korg punya negeri mana, diaorg akn kasi 'Borang 1' dekat laki. Borang tu free je.
Isi form tu. You should have this form in 2 copies. It's better for you to fill up the form dekat situ jgk sbb if anything yg you x tau, you can always asked someone yg lebih tau. Dlm borang tu ada 6 sections, A - F. Isi semua bahagian kecuali bahagian C.
Contoh Borang 1
Silap Ayu ialah, Ayu lupa nk kasi tau 5rz suh wat surat akuan bujang. This letter utk mengesahkan yg 5rz still bujang. Surat ni wat simple2 je pun boleh. Guna letter head company and mesti di sign oleh one of the share holder, CEO or boss korg. Senang cite surat ni boleh di sign oleh org yg pangkat lg besar dr korg. Ape yg perlu ada dlm surat ni tggu last skali Ayu list kn eh?
Sbb Ayu lupa nk suruh 5rz siapkn surat akuan bujang ni, kami x dpt nk settle kn borang ni in 1 day. Igtkn sempat tp x.
Bila semua part dh settle, br korg g jmpa Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju' kariah korg utk sign borang ni. Mcm mane nk tau korg kt kariah yg mana? Senang je. Sama ada tanya elders or korg g masjid yg terdekat ngan umah korg and ckp nk sign Borang Permohonan Kebenaran Berkahwin. Nnti diaorg akn tanya korg tggl kt mane. Dr situ, diaorg akn tau korg kariah mana.
Bila semua check list dh settle, dh dpt tanda tangan Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju' , br korg g hntr surat ni ke pejabat agama blk. Bila nk hntr borang ni blk br korg dikenakan bayaran. RM 5 klu lelaki berkahwin luar negeri dia dan RM 25 klu lelaki berkahwin di dalam negeri dia. Cth : 5rz (KL) kawin ngan Ayu (Selangor). So 5rz kena byr RM 5.
Apa yg perlu ada utk ambik 'Borang 1'?
Nothing
Apa yg perlu ada dlm Surat Akuan Bujang (Lelaki)?
Apa yg perlu ada utk ambik 'Borang 1'?
Nothing
Apa yg perlu ada dlm Surat Akuan Bujang (Lelaki)?
- Nama penuh
- IC
- Guna letter head company (X sure perlu atau x but be save)
- State dlm surat tu yg lelaki masih bujang dan masih bekerja di syarikat tersebut
- Tanda tangan CEO, pengarah or jawatan yg lg tggi dr korg
Apa yg perlu ada utk dapatkan tanda tangan Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju'?
- 'Borang 1' yg diisi dgn lengkap dlm 2 salinan
- Fotostat IC 1 salinan (Lelaki)
- Result HIV original (Lelaki)
- Surat Akuan Bujang (Lelaki)
- Sijil kursus pra perkahwinan yg ASAL beserta 1 salinan fotokopi
- Lelaki kena settle kn semua ni. X boleh wat bg pihak dia.
Apa yg perlu ada utk hntr semula 'Borang 1' dan borang2 yg lain yg dh siap diisi ke pejabat agama?
Steps:
- Semua document yg perlu ada dlm 'Apa yg perlu ada utk dapatkan tanda tangan Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju''
- Boleh guna perantaraan utk hntr borang ni as long as semua document lengkap
Steps:
- First thing first settle kn kursus kawin dulu utk dptkn sijil.
- Buat surat akuan bujang bg lelaki.
- Pg pejabat agama negeri masing2 utk ambik borang or download terus dr web (PLEASE settle kn lelaki punya borang dulu ye. Perempuan punya borang x leh settle selagi borang laki x settle) And please dress up properly utk ke pejabat agama. Wear bj kurung (for girls) to be save.
- Isi borang.
- Dapatkn tanda tangan Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju' kariah tmpt korg tggl. Refer to elders for this one. (Bear in mind! Bwk semua document asal dan photostat document asal masa nk dptkn tanda tangan Penolong Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Ruju'. Klu x lengkap, Penolong Pendaftar x kn sign)
- Hntr blk borang tersebut ke pejabat agama tmpt korg ambik borang mula2 td.
- Bayar yuran
- Nnti dia akan kasi 1 resit bayaran, 1 surat Kebenaran Berkahwin, 1 salinan 'Borang 1' dan sijil asal kursus kawin korg. The rest (salinan IC, salinan kursus kawin, result ujian HIV, surat akuan bujang and 1 salinan 'Borang 1' diaorg simpan)
- Settle bab laki. Then proceed ke bab perempuan plak.
Surat Kebenaran Berkahwin bg lelaki. Alhamdulillah. Yeay!
Asyik gmbr dia je. I pun nk gak!
ps:// Senang paham x all the requirements, steps and all the doc yg Ayu explain? Ayu dh try sehabis baik dh tp x tau la klu ayat yg Ayu gunakan still ntah pape kn? Huhu
{From Ayu with ♥}
Subscribe to:
Posts (Atom)






