Wednesday, February 4, 2015

Goa Pindul & Late Lunch at Bukit Bintang, Yogyakarta, Day 3 (Part 2)

Assalamualaikum dunia.......
How was holiday everyone? KL cuti lama baru ni. I am a happy wife and mother! Puas dapat berehat. 

Anyway, terhengeh-hengeh entry Jogja ni sampai rasa haish malasnya nak continue but insya-Allah akan continue jugak. X kira.

Ok selain Merapi Jeep Tour, tempat yang I nak pergi adalah Goa Pindul. Ye memang begitu ejaannya. Basically nak melawat gua Pindul je tapi, yang menariknya, kita melawat guna pelampung sebab gua tu jalan dia atas air. So, memang Ayu dah siap2 pakai baju basahan terus. X payah hengeh2 nak tukar baju bagai.  

Kalau x silap, kita ambik 1 hour tour sahaja. Jadilah. Bila semua barang2 dah simpan, korang kena ambik life jacket dengan kasut yang telah disediakan. Pakai that one then, jalan kaki untuk masuk ke gua tersebut.

Kesian gambar Faris x termasuk

Half way to the gua, instructor kasi penerangan tentang keselamatan etc. Then 5rz pun ada remind the instructor that I am pregnant. It's better to informed them so that they are aware of whatever situation. 

Gitu I teleng kepala supaya masuk dalam gambar jugak



Bila dah masuk dalam air, kami tunggu turn untuk masuk ke gua pulak. Beratur panjang ok. Ramai betul manusia. Setiap trip ada seorang instructor. Belakang kami ada couple Korea ni. Dia berdua je guna 1 instructor. X pe. Lebih best macam tu sebab that instructor boleh concentrate to both of them saja. 




Sepanjang dalam gua tu, I nak dengar penerangan pun susah sebab terlalu ramai manusia, so bising. I dapat dengar bila instructor tu duduk dekat dengan I jela. Nasib baik Faris diam and elok je sepanjang perjalanan. Sebab ada seorang budak ni x habis2 menangis melalak-lalak dalam gua tu. Takut gelap agaknya. Faris pun takut gelap actually but maybe Faris rasa selamat disisi ayah dia. 

Ape yang best dalam gua ni? First I rasa yang paling best adalah kita kena explore by pelampung rather than guna kaki. Lepas tu boleh tengok kelawar. Then dikatakan ada satu stalactite tu, bila perempuan basahkan muka dia dengan air jatuhan from that stalactite, perempuan tu akan jadi cantik dan muda je kalau orang tengok. I x buat pun. Ingat senang nak pergi dekat stalactite tu? Berduyun orang dalam tu. X payah la. Bukan betul pun kan?

Then kita akan sampai dekat satu tempat, di mana kita boleh climb and terjun ke dalam air. Kira terus basahkan badan. Masuk gua ni x semua badan akan basah sebenarnya sebab duduk je atas pelampung tu. Tapi, time kami nak keluar gua tu, hujan turun agak lebat. Memang habis basah kami semua. I duk fikir Faris je. Faris pun habis basah walaupun our instructor dah tutupkan kepala Faris dengan life jacket dia. Kedalaman air dalam gua ni adalah dalam 30 kaki. Tapi korang x payah risau sebab pakai life jacket kan?

Nampak kan hujan rintik2 air bergelora tu? Hehe


Then kita dibawa balik ke tempat asal menggunakan jeep. Dalam basah2 tu naik jeep ke tempat mula2 kami singgah tu. Return back their life jacket & shoe then terus masuk toilet bersihkan diri. Toilet dia ok x dela kotor sangat pun. Selesa la untuk bersihkan diri. Oh ye lupa plak nak mentioned. Dalam gua nanti, korang boleh je suruh instructor korang untuk snap2 kan gambar korang. At least ada lah kenangan kan?

Lepas je selesai aktiviti dalam gua, kami ke tempat makan. Masa tu dah pukul 3 lebih tapi I x rasa lapar mana pun sebab dah heavy breakfast and I memang bawa bekalan kunyah2. Kami late lunch cum dinner di Bukit Bintang. Dekat sini, boleh tengok sunset tapi kami x delah tunggu sampai sunset. Nak kenyangkan perut sahaja tapi scenery memang cantik sebab atas bukit. 



Mine
His





Lepas tu kami ke destinasi seterusnya iaitu Alun2. Itu entry seterusnya. Till then.      
{From Ayu with ♥}

3 comments:

Raz said...

best lah! sbb ada main air.. hehe

Chekgu Azrine said...

Adventure jugak...:-)

Ayuni said...

Razfira: Memang best!

Chekgu: Ha'ah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...