Monday, February 18, 2013

Kampung Budaya, Sarawak

Actually Ayu la orang yang paling beria-ia nak pergi ke Kampung Budaya ni. It was my second time in Kampung Budaya, thus my second time in Sarawak. Untuk masuk ke Kampung Budaya ni kena bayar RM 60 seorang. Mahal kan tapi macam2 korang boleh tengok dalam tu nanti. Pergi awal pagi then it will be worth it. Setiap seorang akan diberi passport untuk ke Kampung Budaya ni. Ye passport ye. Passport tu buat korang cop untuk setiap tempat yang korang lawati dalam Kampung Budaya tu.


Gunung Santubong

Faris memang dah ngantuk dari sini lagi


Pantai depan Kampung Budaya 

Kampung Budaya ni terletak berdekatan dengan Gunung Santubong. Memang cantik lah scenery dia. So ape ada dalam Kampung Budaya ni? 

Basically ada bermacam-macam jenis rumah kaum2 Sarawak dalam ni. So kita boleh tengok cara masyarakat Sarawak hidup dalam rumah panjang, rumah orang Iban etc. Ada juga terdapat rumah kaum2 lain yang ada dekat Malaysia ni (Melayu, Cina and India) 


So adventures

Joyah nya aku


Faris ngantuk!


Dalam setiap rumah yang korang lawat tu plak, ada la orang2 yang akan menunggu dalam rumah. Orang2 ni biasanya jual souvenir la and also kasi penerangan pasal rumah yang korang lawati dan juga budaya orang2 yang ada di Sarawak. 


Acara menenun



Muka berminyak semua oii

Teringin nak masuk tapi panas sangat la. Tak sabar nak masuk theater sebab ada air cond 

Tak semua tempat pun kami lawati sebab nak kejarkan pukul 4 petang. Pukul 4 ada show. As it was my second time there, Ayu x rasa rugi sangat la sebab masa first time dulu dah round habis dah. 

Time show plak, we got the best seat as there were not so many people at that time. Show kali ni x best sangat plak bagi Ayu. Ayu prefer show yang first time Ayu pergi sana dulu. Basically show ni just tunjuk tarian2 Sarawak and kebudayaan Sarawak etc. Eh tapi ada juga tarian zapin time tu. Zapin bukan dari Johor ke? I guess diaorang tunjuk some of tarian2 Malaysia la kot. I was a Zapin dancer before. *tetiba*




Akhir2 show tu plak, para penari akan turun dari stage and ajak audience menari sekali dengan diaorang. My dad and I volunteered. Tapi Ayu dapat laki yang sombong la hoi! Lansung x mau tengok aku. Dia menari suka hati dia, aku menari suka hati aku. Pastu plak kejap je lahai kau ajak audience menari. Pastu tup2 show dah habis. Apekah? Dulu siap ajar audience main lompat2 guna kayu tu lagi.


That's my daddy cool yang pki tshirt biru tu

That's me with laki tak mau layan aku tu. Rupanya dia tengok gak aku menari. Hehe :p

Ayu actually teringin sangat nak main menari-nari guna kayu tu. Tapi, apekan daya. Tak de orang nak ajak den. *sobs*sobs*

Ok itu saja untuk review pasal Kampung Budaya. 


Before balik. Faris wat posing kepala tengah berfikir. Hehehe :D Minyak oh berminyak oh muka kami semua

{From Ayu with ♥}

2 comments:

umie http://umikgadismelanau.blogspot.com said...

welcome to Sarawak for the 2nd time..umie asal sarawak pun ernah masuk sekali jer... tarian guna buluh tu kat rumah melanau kan..umie actually org melanau tp dah menetap di banting...

Unknown said...

Waaa Umie! Meh la ajar saya menari tarian buluh tu. Saya teringin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...